Streep door bouwplannen Van Ewijcksluis

• woensdag 6 augustus 2008
  • 6 augustus 2008 Anna Paulowna - Het verzet van de bewoners tegen grootschalige bouwplannen in Van Ewijcksluis heeft succes gehad.
    Van Ewijcksluis

Het verzet van de bewoners tegen groot­schalige bouwplannen in Van Ewijcksluis heeft succes gehad. Het college ziet af van een al te ingrijpende aanpak in het dorp.

In een persbericht maakte het college van burgemeester en wet­houders gisteren bekend dat het af ziet van een verder gesprek met de inwoners van Van Ewijck­sluis over grootschalige woning­bouw in het dorp. De gemeente­raad van Anna Paulowna heeft daar op aangedrongen na een motie van de fractie van de PvdA.

Het college baseert zijn besluit op de uitkomst van een enquête die de gemeente in juni hield on­der de inwoners van Van Ewijck­sluis. De uitkomsten van de enquête zijn naar de mening van het college dusdanig, dat ver­trouwen in een positieve uit­komst - en daarmee het mogelijk maken van een verdere ontwik­keling van Van Ewijcksluis - niet gerechtvaardigd is. De helft van de inwoners van Van Ewijcksluis stemde tegen de plannen van een projectontwik­kelaar om honderd woningen in het dorp te bouwen en de ZAP-loodsen en de manege te ver­plaatsen.

Het besluit van het col­lege betekent dat de bouwaan­vraag van de ZAP voor het bou­wen van een nieuwe loods nu ge­woon in behandeling wordt ge­nomen. Vorig jaar lieten veel inwoners van de kern al weten niets te zien in de bouwplannen van een pro­jectontwikkelaar. Een meerder­heid van de bevolking vindt het wel lekker rustig zo in de polder en wil dat graag houden. Voorlo­pig is die strijd gewonnen.

Bron: NHD