Dat kan in Anna Paulowna

• woensdag 27 augustus 2008
  • 27 augustus 2008 - Anna Paulowna  -  Na 8 jaar toch gerealiseerd: Een dierentuin in Anna Paulowna!

In de Schager Courant van 13 augustus het bericht: ‘Hoenderdaell stilletjes open voor publiek’

In het verslag staat:’ De familie had het nieuws expres niet aan de grote klok gehangen.’

Nu had de gemeente laten weten, dat de eindcontrole eind augustus zou plaats vinden en dat daarna de opening zou zijn. Want ook een exploitatie-overeenkomst was er eind juli nog niet.

Dus Stichting JAS toch maar even navragen of alles dan ineens zo snel is afgerond.
    De gemeente laat aan stichting JAS op 20 augustus weten:

‘voorafgaand aan de opening heeft door omstandigheden geen controle plaatsgevonden; die controle, en daarmee ook de toetsing aan vergunning en regelgeving, vindt op korte termijn wel plaats’.

In bovenstaand krantenbericht staat: ’Kruijff denkt zeker dat het landgoed aan de Van Ewijckska­de 1 jaarlijks goed is voor zo’n honderdduizend bezoekers.’

De Milieufederatie heeft bij bezwaren steeds aangegeven dat gewaakt moet worden voor grootschalige ontwikkeling. Landgoed Hoenderdaell ligt aan het Lage Oude Veer en beide behoren tot de PEHS (Provinciale Ecologische Hoofdstructuur).

De gemeente en ook de heer Kruijff zelf en zijn advocaat hebben dit ook uitgebreid verkondigd in de procedures en de gemeente ook in de onderboouwing van het plan: 2000 bezoekers per jaar.

Adviescommissie Hoogheemraadschap

In het verslag van de Adviescommissie Bezwaren van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier van de hoorzitting van 4 oktober 2006 staat, dat mevrouw Mewe (red: advocate van de heer Kruijff) (blad 3) verkondigt:

‘Mevrouw Mewe geeft aan dat er juist goed is gekeken hoe het beste gevaren kan worden. Daarom is het plan van fluisterbootjes ook los gelaten. En is het vlot ervoor in de plaats gekomen. Er komen maar 2000 bezoekers per jaar. Deze mensen gaan in groepen het gebied in en onder begeleiding met het vlot varen.’

De heer Wenink, ambtenaar en vertegenwoordiger van de gemeente Anna Paulowna wordt in het verslag als volgt verwoord:

‘Toelichting gemeente Anna Paulowna: De heer Keuning (red: lid van de commissie) vraagt of de2000 bezoekers er alleen overdag verblijven. De heer Wenink geeft aan dat op grond van de Landgoedregeling de bezoekers alleen overdag mogen worden toegelaten. Na zonsondergang worden geen bezoekers meer toegelaten. Dit is om te voorkomen dat er evenementen worden gehouden. Er is ook een samenwerking met scholen, zodat leerlingen excursies kunnen houden.

De voorzitter vraagt of in het kader van de planologische procedure alles is vastgelegd. De heer Wenink geeft aan dat het maximum van 2000 bezoekers notarieel is vastgelegd. Net als de Landgoedregeling, want die is normaliter niet verplicht.
    De heer Wenink geeft aan dat het plan er op gericht is om de bewoners van Anna Paulowna te interesseren voor de natuur.
    De heer Keuning (red: lid van de commissie) vraagt of het horecagedeelte ook alleen overdag open is. De heer Wenink geeft aan dat ’s avonds iedereen weg moet zijn.

Beroepzaak

Tijdens de Beroepzaak op 11 september 2007 in Alkmaar, verkondigde ambtenaar, de heer P. Staal voor de gemeente Anna Paulowna het volgende:

‘Op grond van de landgoedregeling mogen maximaal 2000 bezoekers per jaar het landgoed bezoeken, hiermee is de kleinschaligheid van het voorlichtingscentrum gewaarborgd.’

In het verweerschrift van de heer P.Kruijff in de Beroepzaak stond o.a. het volgende

‘Er zal een maximaal bezoekers aantal van 2000 per jaar worden toegestaan.’ (Punt 18) ‘Zoals reeds eerder vermeld is, is het belanghebbende er zelf zeer aan gelegen om rust in het gebied te waarborgen. Hij zal er zelf zijn woning hebben en is geenszins voornemens om er een middels intensieve exploitatie aan het gebied te verdienen. Integendeel, slechts voor educatieve en zeer geringe recreatieve aangelegenheden wordt het gebied opengesteld aan derden.’ (Punt 19)

In de media verkondigt de heer Kruijff nu uitgebreid, dat hij een dierentuin heeft. In 2000 is het ‘Dierentuinplan’ van de heer Kruijff door de raad afgewezen. Maar wat gebeurt er nu 100.000 bezoekers per jaar?

Bij navraag bij de voorlichter Worst meldde deze: ’1500 bezoekers op één dag? Wat geeft dat, iedereen is toch blij.’

Met dit criterium kunnen we nog leuke plannen zien ontstaan in de gemeente Anna Paulowna. Er zijn in de Polder plannen, die tegengewerkt worden, en waarmee heel veel polen blij zouden zijn.

Aanstaande vrijdag gaan de raadsleden een bezoek brengen aan de ‘dierentuin’. Zullen we nog te weten komen hoe blij zij zijn? Dat zit vast wel goed met de heer Kruijff als gastheer en alweer nieuwe plannen. Een drankvergunning is in ieder geval aangevraagd na 2 weken open. (In Bestemmingsplan Hoenderdaell staat: geen drank)

Bron: redactie JAS