Grondeigenaren gaan in bezwaar tegen WVG

• vrijdag 27 juni 2008
  • Categorie:
  • 27 juni 2008

Anna Paulowna - Een meerderheid van de Polderse politiek gaat akkoord met het toepassen van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) op de gronden bij de Kooybrug.
    Een meer­derheid van de Polderse poli­tiek gaat akkoord met het toe­passen van de Wet Voorkeurs­recht Gemeenten (WVG) op de gronden bij de Kooybrug. De grondeigenaren maken ech­ter bezwaar tegen de maatre­gel van het college.

Met de steun van de PvdA en de VVD, alsmede een deel van het CDA, is het voorkeursrecht op de hoogwaardige bollengrond poli­tiek geen beladen politiek onder­werp. Maar daarmee is de strijd niet gestreden. Want een aantal grondeigenaren is het niet met het gemeentebeleid eens.

Hans Elling, verbonden aan accountantskantoor Koopman & Co, is de woordvoerder van drie grondeigenaren: „Wil je als ge­meente de WVG toepassen, dan moet er volgens de wet eenzwaarwegend belang zijn. Vol­gens ons is daarvan nu geen spra­ke. Als je de startnotitie bekijkt en de rapporten, die over dit on­derwerp zijn gemaakt, dan blijft het belang van Kooyhaven ui­terst vaag. Nut en noodzaak van het project worden op geen en­kele wijze aangetoond. De pro­vincie en de gemeente willen meer toerisme. Ik zie dat niet ge­beuren met een vuil industrie­terrein midden in het gebied. Ze­ker niet, als je een paar kilometer verderop ook nog het gebrul van motoren op een autoracecircuit hoort. Nee, dan lijkt me mooi bollenland veel aantrekkelijker."

„Je moet, vinden wij, ook naar de economische realiteit in de Noordkop kijken. We hebben een lage werkloosheid, dus het werkgelegenheidsargument is niet van toepassing. Net zo min, als de uitgaande pendel. Daar­mee bedoelen ze, dat veel mensen, die hier wonen, elders wer­ken. Op geen enkele wijze is vol­gens mij aangetoond, dat dit door aanleg van de Kooyhaven anders zou worden."

Elling heeft nog een tweede pijl op zijn boog: „Een van de motieven van het college voor de WVG is ook om ongewenste prijsopdrijving te voorkomen. Ik geloof niet in dat argument. De prijs wordt bepaald door de markt en niet door een gemeen­telijke maatregel. Komt bij dat de WVG, de naam zegt het al, er is voor gemeenten. Nu blijkt uit de toelichting van Anna Paulow­na, dat zij geen risicodrager zijn. Dat is de provincie. In die zin is er sprake van een oneigenlijke toepassing. Ik vind overigens dat hier geen sprake is van behoor­lijk bestuur, omdat de gronden voor het toepassen van de WVG door het college niet helder zijn gemaakt."

Bron: NHD