’Justitie zet steeds hoger in op asbest’

• vrijdag 25 april 2008
  • Categorie:
  • 25 april 2008 Noordkop - Justitie zet steeds hoger in op asbestovertredingen.
    Dat zegt een woordvoerder van de milieupolitie in Schagen naar aanleiding van het strafrechterlijk vooronderzoek naar de gang van zaken rond de sloop van de voormalige basisscholen aan de Korvetstraat in Den Helder.

De milieupolitie heeft deze week bureau Stasco uit Purmerend, dat de inventarisatie van de aan­wezige asbest heeft uitgevoerd, als laatste partij gehoord.

Al eer­der werden sloopbedrijf Van Ber­kel uit Barsingerhorn, Woning­stichting en Asbestsanering BV uit Twisk aan de tand gevoeld. De bevindingen zullen in de vorm van een dossier binnen en­kele weken naar justitie in Am­sterdam worden verstuurd. Daar wordt beslist of en zo ja wie straf-rechterlijk wordt of worden ver­volgd voor mogelijke milieude­licten.

„Het hele traject is onder­zocht", aldus de zegsman van de milieupolitie. „Ieders aandeel wordt daarbij onder de loep ge­nomen. Is alles zorgvuldig geïn­ventariseerd? Heeft de asbestsa­nering volgens de wettelijke re­gels plaatsgevonden?

Van hoger­hand is de opdracht gekomen om zwaarder in te zetten op eventuele milieudelicten en dan in het bijzonder asbestverwijde­ring. Wij leveren een zo’n com­pleet mogelijk dossier in opdat er tijdens een mogelijke zitting van de rechter niet allerlei aan­vullende vragen beantwoord moeten worden."

De milieupolitie krijgt in toe­nemende mate te maken met problemen rond asbestsanering. Het werk aan de Korvetstraat werd enkele weken geleden op last van Woningstichting en Ar­beidsinspectie stilgelegd omdat Van Berkel stuitte op asbest, die nergens was aangegeven. Het sloopbedrijf werd van de klus af­gehaald. Beide partijen strijden om wie wat afgesproken heeft.

Bron: NHD