Coöperatie ZAP wil uitbreiden na jaren afwachten

• dinsdag 25 maart 2008
  • 25 maart 2008 Ewijksluis - Nu de verhuizing van ZAP niet meer mogelijk is, wil de coöperatie nieuwbouw realiseren in Van Ewijcksluis.
    Nu de verhuizing van ZAP niet meer mo­gelijk is, wil de cooperatie nieuwbouw realiseren in Van Ewijcksluis. Naast een kantoor wil zij een opslagloods voor granen neerzetten. Omwonenden zijn tegen. De loods wordt 45 meter lang, dertig meter breed en een meter of zes hoog, schat directeur Gerard de Geus in.

ZAP wilde vier jaar geleden al een kantoor bouwen en toen ont­stond bij de gemeente Anna Pau­lowna het idee om de coöperatie te verplaatsen, zodat er in het dorp nieuwbouw kan worden gepleegd. Recentelijk werd dat plan afgeschoten.

Inwoners van het dorp ageerden fel tegen de nieuwbouw. Ruimte ZAP – veertig leden en twintig leveranciers – is geduldig ge­weest terwijl allerlei plannen de revue passeerden, maar wil nu toch verder. De coöperatie ge­bruikt al tijden een woonhuis als kantoor. „Wij willen uitbreiden met een loods. Wij komen ruimte tekort voor de granen. Eerst de­den we dat werk erbij, maar het is een groeiende tak. De prijs van de granen is omhoog gegaan en in de omgeving zijn een paar te­lers gestopt, waardoor wij het drukker kregen."

ZAP dient het plan in, zodra de tekeningen klaar zijn. Een omwonende zegt liever te­gen een paar nieuwe woningen aan te kijken dan tegen de nieu­we loods. „Ik neem een minder­heidstandpunt in en ik heb me daarom nooit hardop uitgespro­ken. Ik vind de bestaande bebou­wing geen reclame voor de ge­meente. Het ziet er niet uit. Ook ben ik bang dat er ongelukken gaan gebeuren als er brand uit­breekt."

Bedreiging

Chiel Bouwmeester kijkt uit op ZAP. „Nieuwbouw betekent meer zwaar verkeer met grote vrachtwagens en trekkers die over de van Ewijcksvaart dende­ren. De verkeersonveiligheid neemt toe. Ook wordt de natuur van het Lage Oude Veer en het Amstelmeer door deze activitei­ten op lange termijn ernstig ver­stoord." Hij vreest bovendien dat dit plan een bedreiging is voor de watersport, recreatie en toerisme.

Jan Beets van de dorpsvereni­ging zegt dat de belangenclub niet tegen is. „Omdat ik weet dat er bewoners zijn die geen moeite hebben met de nieuwe loods. Als wij bezwaar aantekenen, moeten we zeker weten dat we namens het hele dorp spreken. Wij geven mensen dan ook het advies om op persoonlijke titel bezwaar te maken als zij het plan niet zien zitten."

Sluiproute

Wat betreft de toename van vrachtverkeer door de kern denkt Beets niet dat de schuld al­leen aan ZAP gegeven kan wor­den. „Er rijdt een heleboel ver­keer door Van Ewijcksluis dat daar niet thuis hoort. De weg wordt gebruikt als sluiproute; via ons dorp naar Slootdorp en de A7 op. Het is te vergelijken met wat Westerland te verduren krijgt."

Wethouder Fijko van der Laan zegt dat de gemeente de aan­vraag zal toetsen op alle eisen van de Woningwet. „Als de aan­vraag daaraan voldoet, kan de bouwvergunning niet gewei­gerd worden."

Bron: NHD