Asbest eist honderden levens

• woensdag 26 maart 2008
  • Categorie:
  • 26 maart 2008 Den Haag - Jaarlijks gaan vier­honderd tot zevenhonderd mensen dood door asbest.
    Sloopbedrijven houden zich slecht aan de strenge regels voor het verwijderen van as­best. Toezichthouders lijken regels niet goed te handhaven.

Dat schrijft de Algemene Reken­kamer in een rapport over sa­menwerking tussen verschillen­de instanties op de werkvloer. Bij het toezicht op asbestsanering zijn onder meer Vrom-Inspectie, Arbeidsinspectie en provincies betrokken, maar ze stemmen hun werk niet op elkaar af en ver­tellen elkaar niet waar ze mee be­zig zijn.

Gemeenten laten asbest-verwijdering te veel links liggen, waardoor ook zij te weinig sa­menwerken. Transport van as­best naar de stortplaats blijkt las­tig te controleren.

George Deken, voorzitter van de Vereniging van Sloopaanne­mers, onderschrijft dat gemeen­ten wel wat beter zouden kun­nen controleren. Maar dat zou vooral nodig zijn bij een kleinegroep asbestverwijderaars. Vol­gens hem wordt er in de georga­niseerde branche vooral op het gebied van asbestverwijdering goed en secuur gewerkt.

Minister Cramer (Milieu) schrijft in een reactie dat de Vrom-Inspectie de gemeenten op de huid zal zitten en gaat ingrij­pen als deze het erbij laten zit­ten. Verder kondigt ze een on­derzoek aan naar de naleving van asbestregels.

Asbest in schoolgebouwen heeft de afgelopen jaren zeker tien slachtoffers geëist, bleek gis­teren uit onderzoek van het ra­dioprogramma ’De Ochtenden’. Vaak gaat het om conciërges en klussende leerkrachten, die on­derhoudswerk hebben verricht in gebouwen en zo met het kan­kerverwekkende asbest in aanra­king zijn gekomen.

Advocaten waren op de hoogte van vijf mensen van wie veron­dersteld wordt dat ze via het schoolgebouw de dodelijke as­bestkanker opliepen. Onderzoek van ’De Ochtenden’ via de verze­keringsbranche leverde nog vijf onderwijsslachtoffers op.

Bron: NHD