Wethouder Anna Paulowna gastspreker

• donderdag 21 februari 2008
  • Categorie:
  • 21 februari 2008

Anna Paulowna - Witteveen en Bos gaat de MER opstellen voor het haven-gebonden bedrijventerrein, ofte­wel Kooyhaven.
    Wethouder Fijko van der Laan spreekt van­daag derdejaarsstudenten com­municatie- en informatieweten­schappen van de Rijksuniversi­teit in Groningen toe. Onder­werp is de communicatie rond het BBL-compressorstation.

Van der Laan verzorgt samen met vijf anderen het zogenoem­de ’gascollege’. Andere sprekers zijn Hansch van der Velden, hoofd communicatie Gasunie en Martin Bosman, de vorige direc­teur van BBL Company die het traject begeleidde.

Evert Roelofsen van de Gasunie gaat in op de informatievoorziening rond de aanlanding van het Noorse gas. Dat laatste gaat weliswaar niet door. Van der Laan. „Maar we hebben de ervaring die we heb­ben opgedaan rond BBL, kunnen toespitsen op dat traject. Bij BBL zijn er dingen goed gegaan en fout gegaan. Die fouten hebben we bij het traject rond het Noorse gas niet gemaakt."

Romke Bijker van Witteveen en Bos en Theo Driever van IV­Oil-Gas gaan vervolgens in op deprocedure rond de MER (milieu effect rapportage). Alexander op de Weeg van de buurtcommissie Grasweg besluit het verhaal van­uit de omwonenden. Het gastcollege gaat twee uur duren en begint om negen uur ’s ochtends. Het verhaal is geba­seerd op een presentatie die vo­rig jaar in het Engels werd gege­ven in Stavanger vanwege het Noorse gas. De buurtcommissie was bij deze voordracht niet aan­wezig. De 65 studenten hebben een casusstudie uitgevoerd rondom dit specifieke communicatietra­ject. „Zij worden nu in de gele­genheid gesteld om hun theore­tische bevindingen te vergelij­ken met de wijze waarop het in de praktijk is aangepakt. Ook willen we de ervaringen in boek­vorm vastleggen, zodat we die in de toekomst voor het grijpen hebben."

Witteveen en Bos gaat ook de MER opstellen voor het haven-gebonden bedrijventerrein, ofte­wel Kooyhaven. Bedoeling is dat er op korte termijn – waarschijn­lijk over een week–al een samen­werkingsovereenkomst wordt ondertekend met Heijmans en projectbureau Noord-Holland Noord. „Een precieze datum weet ik niet, want daar gaat de provincie over.

Voor augustus moet de MER-rapportage zijn afgerond, want dan loopt de termijn af. De gemeenteraad heeft vorig jaar augustus het voorbereidingsbe­sluit genomen."

Bron: NHD