HVC-meevaller niet direct terug naar burger

• woensdag 5 december 2007

• 5 december 2007

Harenkarspel  -  Het geld dat de gemeenten over­houden aan stroom van de HVC (Huisvuilcentrale) komt niet rechtstreeks ten goede aan de burger.

Gisteren berichtte deze krant niet alleen over de korting van 28 procent op stroom; tevens werd bekend dat steeds meer ou­deren de hoge energieprijzen niet meer kunnen opbrengen.

Je moet het zien als twee ver­schillende zaken, zegt wethou­der Rob Heijmans van Harenkar­spel. Zijn gemeentebestuur wil de meevaller besteden aan activi­teiten op het gebied van milieu en duurzaamheid. „In de geest van de biovergassers en het pro­ject energie uit asfalt, maar nu op initiatief van de gemeente."

Oudere (en jongere) minima die in de knel komen kunnen worden geholpen uit andere bronnen. Zoals in Den Helder, waar een motie op tafel ligt om de 150 euro eigen risico voor de ziektekostenverzekering te ver­goeden via de wet voor bijzonde­re bijstand. Heijmans: „Voor ons en de regiogemeenten is in het kader van de nieuwe interge­meentelijke sociale dienst de harmonisatie van de algemene bijstand momenteel onderwerp van discussie. Maar los van wat we in ISD-verband afspreken houdt elke deelnemende ge­meente zijn eigen verantwoorde­lijkheid. Zo zijn er ook gemeen­ten die computers verstrekken aan minima-gezinnen met schoolgaande kinderen."

Ook Niedorp gebruikt de be­sparing niet om ouderen te ont­zien. „De gedachte is sympa­thiek, maar begrotingstechnisch ligt het lastig. Ons minimabeleid biedt andere mogelijkheden om mensen die in de knel komen te ondersteunen", aldus wethou­der jan-Piet Beers. Niedorp stel­de eerder wel de afvalheffing voor de burger bij, omdat ze met HVC goedkoper uit is.

Bron: NHD