Verdubbeling aantal woningen Van Ewijcksluis van de baan

• vrijdag 23 november 2007
  • 23 november 2007 Anna Paulowna - Dat plan werd eerder al massaal door de inwoners afgewezen.
    ’Van Ewijcksluis moet parel regio blijven’

Het gemeentebestuur heeft gehoor gege­ven aan de noodkreet van dorpsvereniging Van Ewijck­sluis. Daarmee is de bouw van meer dan honderd nieuwe woningen in het dorp waarin circa honderd woningen staan, van de baan. Dat plan werd eerder al massaal door de inwoners afgewezen.

Be­stuurslid Jan Beets: „Bij monde van burgemeester Pennink is aangegeven dat er nu een proces voor de verdere ontwikkeling van het dorp wordt opgestart zonder vooraf vastgestelde voor­waarden."

Een van de voorwaarden voor de in juni gepresenteerde plan­nen door een ontwikkelaar was de verplaatsing van de hallen van ZAP. De hal moest plaats maken voor woningbouw aan het water.

Beets: „Dat is nu niet meer zo aan de orde. Als blijkt dat het an­ders kan, is het wat het college betreft ook goed. En dat werpt een gunstig licht op de zaak. Nu kunnen we samen uitgangspun­ten opstellen." Beets kreeg begin deze week tijdens de raadsvergadering waarop hij heeft ingesproken al een positiever gevoel over de hele zaak. Dinsdag kon hij na een overleg met het college weer op­gelucht ademhalen.

Op verzoek van de VVD-fractie is in de gemeenteraad een debat gevoerd naar aanleiding van een brief van de dorpsvereniging Van Ewijcksluis. In de brief sprak de vereniging haar bezorgdheid uit over het voornemen van het col­lege om ondanks de negatieve geluiden van bewoners te blijven werken aan plannen om het dorp stedenbouwkundig verder te ontwikkelen. Vooral de manier waarop dit aan bewoners was medegedeeld (op 12 september in een huis-aan-huis bezorgde brief) was bij velen verkeerd ge­vallen. Ook de dorpsraad rea­geerde ontstemd. De gespreks­partner van de gemeente was er niet in gekend. Terwijl de dorps­raad juist geacht wordt de belan­gen van de inwoners behartigen.

Uit door de raad gehouden enquête onder de inwoners was naar voren gekomen dat de meerderheid vindt dat een te grote groei van het dorp de sociale structuur ontwricht. De kloof tussen college en dorpsvereni­ging leek onoverbrugbaar. In de raad gaf wethouder F. van der Laan het standpunt van het colle­ge weer: „Wij kijken naar het bredere algemeen belang. Wij willen wat betreft recreatie en toerisme inhaken op het Wierin­ger randmeer. De doelgroep voor de woningen zijn mensen die rust en ruimte zoeken en dicht bij het water willen wonen."

Uit het debat dat deze week gevoerd werd, bleek echter dat de raadsleden een verdubbeling van het aantal woningen niet wenselijk achten. Beets: „Zij gaan wel mee in het voorstel om een procesmanager aan te stellen en mogelijke vernieuwingen te onderzoeken. Ons dorp is de pa­rel van de Noordkop. Dat moet toch zo blijven!?"

Bron: NHD