24 augustus 2007
Anna Paulowna - Kooyhaven kan wat college betreft, maar alleen onder strenge voorwaarden.
Het college van Anna Paulowna stelt de raad voor komend jaar nader onderzoek te doen naar de randvoorwaarden, waaronder aanleg van de Kooyhaven gerealiseerd kan worden.
In de raad van 5 juli sprak een ruime meerderheid van de raad zich positief uit over de ontwikkeling van een regionaal haven-gebonden terrein op het grondgebied van Anna Paulowna. Het gaat hierbij om een aantal percelen gelegen tussen het Noordhollands kanaal, het spoor, de Schorweg en de Balgweg/N99.
B en W geven als eerste schot voor de boeg al een aantal voorwaarden aan, waaraan het project zal moeten voldoen.
Bij de uitwerking van de plannen moet, zo vindt het gemeentebestuur, de projectontwikkelaar rekening houden met de belangen van de direct aanwonenden en de bewoners van het buurtschap Kooypunt.
Wat voor bedrijven mogen zich op het industrieterrein Kooypunt vestigen? Uitsluitend ondernemingen, die een harde watergebonden functie hebben, zo stellen B en W.
Maar daarmee is de kous niet af. Sterker, er staan in het voorstel aan de raad nog twee harde eisen. Zo dient men van tevoren de gevolgen van het project voor de bollenteelt helder in beeld brengen. Voort dienen de plannenmakers duidelijk te kunnen maken hoe het verkeer in de toekomst wordt geregeld. Waarbij er harde garanties voor de veiligheid van fietsers moeten worden afgegeven.
Zo zullen er bij het uitwerken van het plan drie partijen zijn: een ontwikkelaar, risicodragende overheden (gemeente Den Helder en provincie) en de niet-risicodragende gemeente Anna Paulowna. Of zoals het college stelt: „Wij ontwikkelen in ieder geval niet zelf, maar werken loyaal mee aan de procedures op het gebied van ruimtelijke ordening. De voorbereidingskosten van deze procedures worden opde gebruikelijke wijze vereffend met de ontwikkelaar."
Naar het oordeel van het college is de economische haalbaarheid van het project in het verleden voldoende aangetoond. Er waren immers vier private partijen die hun nek financieel wilden uitsteken. Maar, zo stelt men, de bereidheid van bedrijven om als risicodrager aan het project mee te doen, moet wel opnieuw worden aangetoond.
Als het terrein er is, wil de gemeente Anna Paulowna niets met de exploitatie te maken hebben. Het innen van havengelden en dergelijke kan door een derde partij worden geregeld. Het college wil echter wel de onroerend zaakbelasting over het terrein en de opstallen blijven innen. En de plannenmakers moeten met een goed voorstel komen voor de planschade en de compensatie van bedrijfsverplaatsingen.
Bron: NHD
0 reacties :
Een reactie posten