Crossbaan leidt niet tot buitensporig veel herrie

Datum:
  • zaterdag 29 april 2006
  • in
  • Categorie: ,
  • 29 april 2006 - Den Helder  -  Bewoners van de Kortevliet en de Middenvliet zullen niet of nauwelijks last hebben van de tijdelijke motor-crossbaan die bij industrieter­rein Kooypunt komt. 

    Dat wijst akoestisch onderzoek uit. De crossers gaan er alles aan doen het motorgeknetter te beperken. Alleen met een extra zware dem­per mogen crossers op het circuit rijden.
     
    Natuurlijk zal het geluid van de crossende motoren buiten wel hoorbaar zijn, zegt woordvoerster Rinske Brandsma van de ge­meente Den Helder.
     
    „Dat is nu eenmaal onvermij­delijk, maar binnen in de huizen hoor je nagenoeg niks.” Om het motorgeluid zoveel mogelijk te beperken komt er om het cross-circuit een geluidswal van drie meter hoog.
     
    De baan wordt aangelegd ten noordwesten van het industrieterrein, in principe voor maxi-maal vijf jaar. In die periode moet de permanente baan in de Wieringermeer zijn gerealiseerd. De crossers in de regio moeten het al tientallen jaren zonder vaste baan stellen, omdat geen enkele gemeente daar brood in zag.
     
    Naar aanleiding daarvan besloot het Helderse gemeentebe­stuur zijn nek uit te steken en mee te werken aan een tijdelijke baan bij Kooypunt. Volgens het gemeentebestuur is de plek bij Kooypunt ideaal omdat die rede-lijk ver van de bebouwing af ligt. De vergunningsprocedure, in­clusief inspraak voor de omwo­nenden, start binnenkort.
     
    Stilste crossclub

    Motorcrossclub Den Helder gaat er alles aan doen om de zaak goed te regelen, zegt bestuurslid Henk Gouwenberg. „We gaan de stilste crossclub van Nederland worden.”
     
    Een van de maatregelen is het verplicht stellen van een extra zware demper op de motoren. „Zodat ze niet meer dan 98 deci­bel geluid maken. Daarmee zitten we dan vier decibel onder de norm van de Koninklijke Neder­landse Motorrijdersvereniging. Die staat 102 decibel toe.”
     
    En op basis van die normen werd het onderzoek gedaan naar het lawaai dat de baan zal produceren. Hetgeen betekent dat de herrie in de praktijk nog minder hinderlijk zal zijn dan het akoes­tisch onderzoek uitwijst, stelt Gouwenberg.
     
    „Bovendien wordt er alleen van november tot maart ge­crosst. In de winter dus, als nie­mand buiten zit. Maximaal tien dagen per seizoen, op zaterdag of op zondag.”
     
    Bron: NHD



    0 reacties :

    Een reactie posten