16 april 2005 - Breezand - Voor de nieuwe Kooyhaven is geen alternatieve plek binnen de gemeentegrenzen van Den Helder.
Dat blijkt uit aanvullend onderzoek, dat is gedaan naar het nieuwe ’watergebonden bedrijventerrein’.
Wethouder N. Bais hoopt op snel groen licht van de Helderse gemeenteraad en op steun van Anna Paulowna, waar de haven moet komen. Dan kan in 2007 de schop de grond in. Dat is een optimistische tijdsplanning, gezien het werk dat nog verzet moet worden. Politieke steun vergaren van zowel Den Helder als Anna Paulowna, een nieuw bestemmingsplan, de aankoop van de benodigde grond: 2007 zal snel zijn. „Maar we blijven optimistisch", zegt Bais. Hij denkt in ieder geval de vragen die in Anna Paulowna nog over de noodzaak van de haven leefden te kunnen beantwoorden. Uit onderzoek is volgens de wethouder zonneklaar gebleken dat een nieuw bedrijventerrein aan het kanaal economisch haalbaar is. In totaal gaat het terrein zo’n 51 hectare beslaan, waarvan 33 hectare daadwerkelijk wordt uitgegeven aan bedrijven. Een deel komt direct aan het water te liggen, aan een eigen, nieuwe, kade in bet verlengde van her kanaal. Andere bedrijven krijgen percelen vlak bij het water en kunnen gebruik maken van een openbare kade.
Geen plek
Elders is geen plek voor zo’n haventerrein, zegt Bais. Oostoever bleek te klein en bovendien te dicht bij het waddengebied te liggen. Een nieuwe haven aanleggen in Den Helder zelf biedt geen soelaas, omdat die voor schepen vanwege de N9 slecht bereikbaar zal zijn. Her nieuwe bedrijventerrein wordt niet geschikt voor ’zware industrie’, meldt Bais stellig. De Polderse wethouder L. Franken, die tegen het plan is, spreekt van bedrijven tot en met vervuilingscategorie vijf. „Dat klopt niet", reageert Bais. „Categorie vier is maximaal." Te denken valt aan overslagbedrijven, reparatiebedrijven voor zeil- en motorjachten, assemblagebedrijven, maar ook toeleveranciers van bij voorbeeld offshore.
Den Helder is zeer gecharmeerd van her ruimtelijke ontwerp dat de firma Heijmans, die samen met de gemeente het terrein gaat ontwikkelen, maakte. Dat voorziet in een landschappelijke buffer tussen het bedrijventerrein en de achterliggende Schorweg. Om het terrein ligt aan die kant een dijk, die het kronkelende tracé van een oude kreek volgt. Aan de kant van het kanaal wordt een nieuwe kade gemaakt. Daarvoor wordt op twee plaatsen een ’hap’ uit de huidige dijk genomen. Her middendeel blijft liggen. „Zodat het terrein ook vanaf de weg een aardige aanblik krijgt."
Bron: NHD
|
|
0 reacties :
Een reactie posten