Anna Paulowna - Het enige bedrag dat al werd genoemd was een overheidsbijdrage van 6 miljoen.....
February 22, 2005 NHD
Heijmans Infrastructuur BV ziet de ontwikkeling van de Kooyhaven wel zitten. Vraag vanuit de markt is er genoeg en ook de bereikbaarheid van de haven zal goed blijven, zelfs als er in zozo de geschatte negenhonderd mensen werken. Tijdens de informatieavond over de haven in Anna Paulowna werd die inschatting echter ernstig betwijfeld.
Op papier ziet het nieuwe havengebied er schitterend uit. Het hele nieuwe industriegebied wordt omzoomd door nieuwe, groene dijken. ’Een waar mekka voor flora en fauna’. En wie het terrein straks binnenrijdt, ziet een laan met bomen en kantoorgebouwen. Daarachter zitten de lelijke loodsen verscholen. Zelfs vanaf het kanaal zal de haven niet te zien zijn, er komt namelijk een ’groen’ eiland voor te liggen.
Bovendien kunnen op het terrein een aantal grote bedrijven terecht, die heel wat werkgelegenheid bieden voor de regio. En dat is in de komende jaren hard nodig.
Tot zover het positieve. Want aan dat mooie plan hangt een flink prijskaartje. Heijmans heeft het al helemaal uitgerekend, maar deed er gisteren nog geen uitspraken over. Die cijfers komen pas naar voren als de gemeenteraden van Anna Paulowna en Den Helder over de komst van de haven gaan beslissen. Het bedrijf zal de helft van de kosten gaan dragen. De rest moet komen van de gemeente Den Helder en de provincie, die elk een kwart van de kosten gaan betalen.
Het enige bedrag dat al werd genoemd was een overheidsbijdrage van 6 miljoen om een ’verantwoorde exploitatie’ mogelijk te maken. Dat bedrag is nog maar een fractie van de totale kosten van het project.
Of dat geld wel goed besteed is, werd betwijfeld in de bomvolle zaal van Het Wapen van Holland. Raadsleden uit Den Helder wilden bijvoorbeeld weten of de vaarweg wel diep genoeg zou zijn om grote bedrijven als Spaansen binnen te halen. ‘Jazeker’, was het antwoord van de provincie. ‘Met 3,70 meter voldoen we aan de eisen.’ Waarop directeur Spaansen van het gelijknamige bedrijf opmerkte dat er vier meter nodig is voor zijn schip.
De politieke fracties van Anna Paulowna maken zich vooral druk over de uitvalswegen, die overbelast zouden kunnen raken. Dat werd tegengesproken. Uit cijfers van de provincie zou blijken dat ook het verkeer van en naar de haven makkelijk over de huidige wegen kan.
Met de presentatie hoopt Heijmans vragen van de gemeenteraad in Anna Paulowna beantwoord te hebben. Die moet nu gaan beslissen of het terrein als havengebied kan worden aangemerkt. Daarna is het woord aan de raad van Den Helder.
NHD
0 reacties :
Een reactie posten