1 januari 2005 - Anna Paulowna - Het jaaroverzicht 2004 van Stichting JAS over gemeentelijke zaken van Anna Paulowna
Weer een jaar verlopen en nog steeds heeft er geen ‘cultuuromslag’ plaats gevonden aldus het recente rapport van Greep. Het wil maar niet veranderen in de Polder. Omdat steeds meer mensen problemen ondervinden met het ambtelijk apparaat in de Polder en de vriendenkring van Stichting JAS zich uitbreidt heeft JAS zich voorgenomen er in 2005 nog harder tegen aan te gaan. Voorzitter Kuypers ‘we rijden nog steeds in zijn één en in 2005 gaan we naar de tweede versnelling’In 2000 riep de toenmalige burgemeester Bulte nog, dat in 2 jaar alles op orde zou zijn. Na heel veel geld en Verbetertrajecten is nu het resultaat dat:de ambtenaar nog steeds een stuk klantvriendelijker moet worden en klantgericht moet gaan denken. Daarbij laten de ambtenaren weten dat er nog steedsonvrede is, nadat de secretaris dit in de commissie ABZ had ontkend. Alleen de Lijst Leal heeft om duidelijkheid gevraagd over de werkwijze in het raadhuis
Stichting JAS ervaart een verdere aantasting van de inspraakmogelijkheden; Als het aan de burgemeester ligt, wordt het inspreken geheel afgeschaft. Het doorverwijzen van een brief op de agenda van de raad naar een commissie kan alleen nog als 2 verschillende partijleden ermee instemmen en aan brief gericht aan de raad wordt in het presidium bepaald of hij werkelijk op de agenda komt. Ja u leest het goed. Deze zaken gebeuren in de gemeente ANNA PAULOWNA!!!!
Burgemeester
Eerst nog maar eens vermelden, wat onze burgemeester voorstond bij aanvang in Anna Paulowna. DUIDELIJK en EERLIJK bestuur.
Nog altijd is hier niets van te merken. Nee we kunnen stellen dat het hiermee echt de verkeerde kant op gaat. Riep hij in 2003 nog dat de raadsleden de wijk in moesten. In 2004 niets hierover. Steeds meer blijkt, dat zaken niet in de raad worden besproken, maar in de achterkamertjes.
Voorzitter.
De burgemeester is voorzitter van de raad. En in deze functie zou je ervan op aan moeten kunnen, dat hij dit onafhankelijk van politieke zaken zou moeten kunnen uitvoeren. Maar wat blijkt, het liefst zou hij het inspreken geheel afschaffen. In de krant meldde de burgemeester dan ook, dat hij zich in toenemende mate ergert aan het inspreken van burgers. Hij meldde er wel bij dat hij niet objectief was en dat had alles te maken, dat bij het inspreken het gratis wonen ook van de burgemeester (voorzitter) zelf diverse keren werd genoemd. Dit monde zelfs uit in diverse INSPREEKRUZIES. Het kwam zelfs tot een aangifte bij de politie tegen de burgemeester wegens machtsmisbruik (het ontnemen van het inspreekrecht).
Dat het inspreken hem hoog zat bleek in de begrotingsvergadering. Daar besteedde de heer Pennink zelfs de meeste spreektijd van hemzelf over ‘het inspreken’. Door de lijst Leal werd de burgemeester van partijdigheid beticht.
Het kleineren door deze burgemeester Pennink (als voorzitter van de raad) van de heer Leal met Calimero heeft al heel wat beroering gegeven. Zelf schijnt hij dit normaal te vinden. Hieruit blijkt dat hij geen goede voorzitter is.
Het niet willen antwoorden op een brief van een inwoner kwam hem zelfs op een berisping van het college te staan.
Het niet op de agenda plaatsen van aan de gemeenteraad gerichte brieven en deze aan het Presidium ter beslissing overlaten is een zeer kwalijke zaak. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken. Evenals een doorverwezen brief door de raad om deze als agendapunt in een commissie te agenderen en vervolgens in het Presidium te beslissen dat dit niet gebeurt. Dit duidt op ondemocratisch denken bij onze bestuurders. Nu ook een brief pas naar een commissie verwezen kan worden als twee fracties daar voor zijn, bevestigt dat we op een hellend vlak gekomen zijn.
Want ook al beslist een meerderheid van deze raad (VVD, CDA, PvdA en WESP), dat een raadslid illegaal en gratis in een gemeentewoning mag wonen. Wat zegt zo’n meerderheid dan. Het heeft in ieder geval niets met democratie te maken. Het is vriendjespolitiek!
Herindelen
Ook daar opereert de heer Pennink niet duidelijk in. Zo riep hij dat hij het h-woord niet zou mijden.Zoals hij zei, je kunt zien dat het zo niet de goede kant op gaat. Hij is een grote voorstander van herindelen. Bij samenwerking hangt het teveel van humeur, personen en toevallige ontmoetingen af, zoals hij zei. In een interview in de Staatscourant, verkondigt hij, dat Anna Paulowna serieus moet gaan nadenken over een fusie met Schagen. In de raad helemaal geen woord hierover. Hierna bleef het stil.
Ook geen enkele partij die hier een woord in de raad aan besteedde. Hieruit blijkt dat dit zaken van de ‘Polderse achterkamertjes zijn’.
Het Rampenplan scheen de burgemeester ook niet goed begrepen te hebben. De Schagense burgemeester Westerink wees hem op andere mogelijkheden bij rampen, zoals de inschakeling van het leger. En de voorstellen van Pennink van samenwerking wees hij helemaal van de hand.
In januari riep de burgemeester, dat er in 2004 ‘eerste’ palen zouden worden geslagen, Het betrof de plannen voor de kleine kernen. Maar helaas, alleen de woningbouwvereniging heeft slechts één paal geslagen in 2004 (voor de subsidie) en deze paal was ook nog ‘op eigen risico’.
Dan ontbrak de burgemeester als voorzitter van de stuurgroep Kooyhaven geheel op de voorlichtingsavond in Den Helder.
Zijn optreden tijdens het informele gedeelte van het bezoek van commissaris Borghouts blonk ook niet uit in goed ‘burgemeesters optreden’.
Voor de burger was het niet duidelijk dat in juni nog door de burgemeester werd geroepen dat deWOZ verhoging maximaal 3 procent zou worden. Iets boven het inflatiepercentage. Het werd 11% zonder enig uitleg aan de burger. Ook ons rekenwonder belasting ambtenaar CDA voorzitter C. Dorsman had geen verklaring.
Ook scheen de burgemeester een voorstander van beperkt zout strooien op de Polderse wegen. Wat hem niet in dank werd afgenomen.
Wethouder Steenbergen
Als eerste valt wederom te vermelden, dat de heer Steenbergen nog steeds de fractievergaderingen van zijn partij de VVD blijft bezoeken. En dit is tegen het dualisme. De vragen die gesteld worden in de raad, heeft deze wethouder al pan- klaar op papier om te beantwoorden. Zo gaat dat in de polder. De raadsvergadering is enkel een toneelspel om de burgers voor de gek te houden.
Afdeling Ruimtelijke Ordening
Een wethouder is toch bestuurlijk verantwoordelijk voor zijn afdeling, zou men denken. Maar de politiek hoor je hier geheel niet over. De nu reeds jarenlang corrupte toestand op deze afdeling, verbetert maar niet. De afdeling staat ook nog steeds onder toezicht van de Inspectie VROM. De procedures voor sloop-en bouwvergunningen zijn nog steeds een puinhoop. Stichting JAS ziet in ieder geval geen verandering. Sinds kort is er een nieuw, tijdelijk hoofd aangesteld de heer Van Ooijen. Deze moet orde op zaken stellen.
Plannen voor de dorpen lopen nu al jaren. Het deed zelfs een coalitiegenoot, een CDA-er verzuchtten:’Ze zijn nog langzamer dan een slak met een handicap’. En daar kwam ineens een contigent niet gebruikte woningen boven water bij deze wethouder. In de laatste weken zijn nog wel snel intentieverklaringen getekend voor plannen in de kernen. Maar ja dat zegt ook helemaal niets. De gemeenteraad moet dat nog goedkeuren
Een uithaal van de wethouder naar de Breezanders, dat ze niet zeuren moeten, is tekenend voor de arrogantie van deze bestuurder.
De Bloementuin
Stichting JAS is verweten door de voorzitter van de Coöperatie Westpolder, de heer D. van der Berg, de uitvoerder van de Bloementuinplannen, overal de oorzaak van te zijn. Maar wat heeft de Stichting in deze gedaan. Alleen gevraagd hoe het met de jaarrekeningen zat, die verplicht waren te worden overlegd voor de subsidie (geld van de burgers) en dat was niet gebeurd. Nog altijd zijn de onderzoeken niet afgerond. De wethouder vond het niet nodig dat er een onderzoek werd gedaan naar de subsidiegelden, die onze gemeente geoormerkt had verleend.
Een georganiseerde Forumdiscussie over het bedrijventerrein Pietershof in de Bloementuin door wethouder Steenbergen, bleek een zeer slecht voorbereide discussieavond. De bollenkwekers lieten weten geen behoefte te hebben aan Pietershof. Uit een geheime brief van Spaansen de eigenaar van de grond in de Pietershof, bleken hele andere plannen.
Dan heeft deze wethouder nog de randweg, de ontsluiting van Kruiswijk, Kooyhaven en de grondblokkade in zijn portefeuille. De Kooyhaven lijkt een Helders project te worden. Anna Paulowna raakt enkel een stuk grondgebied kwijt.
de Brandweerkazerne en Gemeentewerf
Na jaren van berekenen door verschillende bureaus, wordt er eindelijk gebouwd. Het moet een ‘wakend oog’ van de gemeente worden, zoals werd geschreven. Door het bouwen op deze locatie heeft de gemeenteraad er mee ingestemd dat de Brandweer niet aan het aanrijtijden besluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken kan voldoen. Dit is voor woningen 5 tot 8 minuten. De gemeenteraad brengt hiermee de burgers bewust in gevaar. En dan lezen we nu dat het gebouw eigenlijk niet nodig is, omdat er plannen zijn dat al het werk wordt uitbesteed. En spreekt men nu over verhuren of verkopen van het gebouw. Wordt hier ook nog een verliespost aan gekoppeld met een ‘hoofd’ die verantwoordelijk is?
Windmolens
Het opschalen van de windmolens in deze gemeente zonder eerst een windmolennotitie of de bevolking betrekken bij de plannen, komt ook wel degelijk op het bordje van deze wethouder. Het bracht veel beroering teweeg bij de inwoners die erbij betrokken worden. Onzorgvuldig handelen en geen goede afweging van belangen.
Bestemmingsplannen
Een soap over de nieuwe bestemmingsplannen buitengebied. Een openbare werkvergadering ging vooraf aan de verlening van de opdracht voor actualisering. De raadsleden kenden de opdracht en de offertes niet. En zo bleek deze werkvergadering dus een ‘verplicht nummer’. De raad gaf in grote meerderheid als advies een ander bureau dan nu door het college (ambtenaren) gekozen bureau Bügel en Hayema.
Wethouder Franken
Ook wethouder mevrouw L.Franken-de Vries bezoekt zeer vaak de fractievergaderingen van haar politieke CDA-fractie.
Manege RAP
Zij heeft nog steeds te maken met vele zaken waar ze niet toe in staat is om ze op te lossen. Manege RAP. Een kwalijke gang van zaken in deze en dit door de handelswijze van de wethouder. Tot begin 2003 was ook zij van mening dat de Stichting RAP moest blijven bestaan. En toen draaide zij 180˚ en koos voor de vereniging RAP. Ja en dan creëer je zelf natuurlijk grote moeilijkheden. Al diverse rechtszittingen zijn er geweest en nog altijd is er geen zicht op een einde. Want heeft deze ommekeer met andere zaken te maken gehad?
Schoolzwemmen
Het schoolzwemmen was ook geen duidelijke operatie van de wethouder. Met allerlei enquêtes en ja hoe gebruik je die, bereikte zij niet (of wel?) het resultaat. ’Het stoppen van het schoolzwemmen’. Maar ja het vervolg moet nog komen. Want wat gebeurt er met het zwembad, dat hierdoor weer tekorten heeft. Dit mocht even niet gelijk meegenomen worden.
De brede school
Een item, dat ook al jaren loopt: ‘De brede school’ . Hoeveel geld is hier nu al aan besteed aan tijd en bureaus. En ook nu doet men weer allerlei onderzoeken naar mogelijkheden. Bijna alle scholen in de polder zijn afgeschreven. Maar er komen maar geen definitieve plannen. Dit college (en ambtenarenapparaat) is niet hiertoe in staat.
illegaal
Het uitgebreid op voorhand verkondigen in de media dat het kunstenaarsbedrijf van Doolaard een verrijking voor de Polder is door deze wethouder, is eigenlijk vreemd. Het behoort onder wethouder Steenbergen. Het is familie van een partijlid van mevrouw Franken. Het bedrijf is direct gestart met vele activiteiten, terwijl de bestemming dit niet toe staat. De procedures zijn net aangevangen. En dan is er geen weg meer terug en blijkt steeds weer, dat dit ‘de werkwijze’ van dit bestuur is en hiermee de burger buiten spel zet.
Zo ook het bewonen door raadslid de Lange van een gemeentewoning, gratis en illegaal, want de bestemming had geen woonbestemming. En een bruidsmodewinkel in een woningbestemming door raadslid Muis werd ook door wethouder Franken behandeld. Ook deze zaken behoorden onder wethouder Steenbergen te vallen. Maar ja, ’goed’ breien kun je het altijd met ‘hobbymatige’ activiteiten en ‘antkraakconstucties’. JAS vindt het prima als je alles recht wil breien maar dan wel voor iedereen. En niet alleen voor raadsleden en hun familie.
Regenboogschool
Zo ook een item van deze wethouder, de Regenboogschool. Een aantal zeer snel neergezette, reeds in slechte staat verkerende schoolunits. Stichting JAS constateerde dit al bij plaatsing. Maar nu na een jaar het dak verrot is, heeft de jeugd dat gedaan. Uitgebreid wordt dan de aandacht naar cameratoezicht voor deze school verlegd. Een voorstel hiervoor met een financieel plaatje voorcameratoezicht is verder niet aan de orde.
Gedrag
Een aanfluiting was het optreden van deze wethouder met haar aanwezigheid in de commissie economie van de gemeente Den Helder. Hier werden de plannen gepresenteerd betreffende de Kooyhaven. De wethouder aanwezig met enige andere raadsleden zorgde voor grote hilariteit door haar mond te houden. Anna Paulowna stond voor gek.
Raad
Het lijkt of deze raad op fractie Leal na nog nooit van Dualisme heeft gehoord. Het duale debat zou politieker moeten zijn, omdat het meer polariseert. Omdat de fracties nu verantwoordelijk zijn voor de kaderstelling, moeten zij met duidelijke visies komen. En dat is het doel van het dualisering van het gemeentebestuur, de gemeentepolitiek weer herkenbaar maken voor de burger.
Maar niets daarvan in Anna Paulowna De huidige raadsleden zijn niet op hun taak berekend. Het blijkt steeds weer, dat ze niet goed op de hoogte zijn van zaken. Ja en dan gaan ze, na eerst voorbewerkt te zijn in de achterkamertjes heel makkelijk mee in zaken. Partijstandpunten blijken er niet te zijn. Over de meeste zaken horen we slechts een enkel geluid. Lekker alles gezellig houden onder elkaar.
En dan zijn er ook nog de raadsleden waar de eigenbelangen bij spelen. Angstvallig wordt er niet meer over de dubbele petten gesproken. En dan zijn er partijen, die nog vrezen om afgerekend te worden voor zaken uit het verleden. En natuurlijk, die nu meestemmen om zo bij de volgende verkiezingen niet buiten spel te worden gezet en waarbij ook weer eigenbelangen spelen.
De burger bij de politiek betrekken? Het tegenovergestelde gebeurt: Inperken van de burger in de mogelijkheden van inspraak.
Bij de voorlichtingsavonden over het provinciale Streekplan, begin van het jaar, was geen enkel raadslid aanwezig, de andere gemeenten waren met grote delegaties vertegenwoordigd.
Een grote teleurstelling voor de burgemeester, was de kerntakendiscussie in de raad. Er kwam helemaal niets uit deze raad.
Gedragscode
De gedragscode, aangenomen in de laatste raadsvergadering, is tekenend. Hiermee kun je alle kanten op. Zoals de heer Dorsman verkondigde; Een meerderheid (de coalitie) beslist bij discussiezaken over de gedragscode.
Tijdens de openbare werkvergadering met de presentatie van de verschillende bureaus met hun offertes voor de bestemmingsplannen, kwamen ook geen zinnige vragen uit deze raad.
Brede school, RAP, Deen, Schurer, ook de raad doet hier verder niets mee. Laat dit ook jaren doorlopen. Zaken oplossen heeft men in deze gemeente niet van gehoord.
De nieuwe verslaggever voor de Schager Courant, de heer Hans Duin, oordeelde na enige raadsvergadringen te hebben gevolgd:
Met politiek van dit niveau gaat Anna Paulowna donkere jaren tegemoet.
Conclusie Stichting JAS: HERINDELEN en PRIVATISEREN
Bron: redactie JAS
0 reacties :
Een reactie posten