19 oktober 2004 - Anna Paulowna - Er schort nog heel wat aan de uitvoering van de klantgerichtheid op het gemeentehuis.
College van Anna Paulowna
’Verbetertraject’. ’Bergen 1’. ’Bergen 2’. ’Knelpuntenonderzoek DHV’. ’Plan van Aanpak, ‘Naar een nieuw Poldermodel’ ’. ’Rapport Klantgerichtheid (een idee over werkcultuur)’. ’Anderhalf jaar een begeleider/verbeteraar…’. ’Rapportage Evaluatie reorganisatie’. ’Onderzoek klantvriendelijkheid’.
Hoeveel rapporten heeft de gemeente Anna Paulowna nog nodig? Het nieuwste item. De deuren gesloten op vrijdagmorgen. In het voorportaal een bord met de openingstijden en ook op de gemeentelijke website vermeld, dat: ‘Op vrijdag is het gemeentehuis gesloten voor bezoek, met uitzondering van de afdelingen Burgerzaken en Grondgebiedzaken: deze zijn op vrijdagochtend uitsluitend op afspraak te bezoeken.’
Stichting JAS vindt, dat op vrijdagmorgen het gemeentehuis open zou behoren te zijn. Het gemeentelijk apparaat is er toch voor de burgers. Het feit, dat nu de deuren naar de hal gesloten zijn en via en telefoon gecommuniceerd moet worden, volgens de receptioniste vanwege ‘de veiligheid’, komt ook niet doordacht over.
Stichting JAS telde vorige week op een vrijdagmorgen nog 17 mensen in anderhalf uur, die voor niets kwamen en dan blijkt dus dat de inwoners niet verwachten dat op vrijdagmorgen de afdelingen gesloten zijn en dat komt voor veel inwoners absoluut niet klantvriendelijk over.
Als je nu zo’n maatregel neemt moet je dat ook wel goed doordenken en doorvoeren. Dan kun je in de gemeentelijke aankondigingen in de Polderbode niet zetten dat de stukken op vrijdag over een besluit ter inzage liggen. En ook de aankondigingen van Uitwaterende Sluizen, waarin staat, dat stukken op het gemeentehuis van Anna Paulowna ter inzage liggen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur zal je eerst moeten aanpassen voor je de tent geheel gesloten houdt. Juist dit hoor je te doen, anders komen er irritaties. En deze aankondigingen zijn ook nog rustig aan de deuren van het gemeentehuis aangeplakt. De burger verwacht van de gemeente als het in een aankondiging vermeld staat dat je terechtkunt, dat het ook zo is.
Situatie
Maar wat treft Stichting JAS op vrijdagmorgen 15 oktober nu aan. De hal gesloten. In het voorportaal dus het bord met de openingstijden. En vervolgens als je er staat, gaat de telefoon. Ja en dat is natuurlijk vreemd. Dus de receptioniste, die in de hal zit, gebaart hevig, dat in de hoek een telefoon hangt. Dus de telefoon maar opgenomen. Zij meldt, dat wegens veiligheidsvoorschriften de deur niet meer open mag. Ja en dan denk je toch, zal dit ook op alle andere dagen zo gaan? Dit is toch zo niet werkbaar.
Maar vervolgens mag dus niemand binnen. Zelfs de eigen medewerkers zijn niet op de hoogte gebracht, wat komische taferelen veroorzaakt.
Een medewerker roept, dat het toch niet gekker moet worden. En een volgende medewerker zegt, maar ik kom er wel in hoor want mij kennen ze. Om vervolgens toch ook niet te worden binnengelaten. Dan nog enige mensen die aankondigingen hadden gelezen, waarin stond, dat ook vandaag kon worden ingezien. Ook zij konden weer gaan en enige mensen die iets af kwamen geven, konden dit ook niet, want de deur bleef gesloten. Het grappigste aan de situatie was toch wel, dat bijna allen dachten dat zij zelf wel naar binnen mochten. Zij verwachten gewoon niet dat zoiets mogelijk is.
Stichting JAS
Stichting JAS komt juist op vrijdag vaak stukken inzien, wij melden dit vooraf, zoals ook wordt aangegeven, op afspraak. En dit zijn gewoon stukken, die in de la van de ‘ter inzage gelegde stukken’ zitten. Mevrouw mr. A.de Vegt-Ortelee had de Stichting laten weten, dat de stichting maar op een andere dag dan vrijdag moet komen, vermeldt er ook nog bij, dat maandag ook niet meer kan, want Stichting JAS kan wel op andere dagen. Dus ondanks de eigen vermelding op de website. Het kan toch niet zo zijn dat een ambtenaar zelf gaat bedenken wanneer iemand wel of niet kan komen.
Dus op donderdag de voorlichter gebeld de heer J.Worst, hem uitgelegd waar het om gaat. Hij zal terug bellen. Geen antwoord. Dus dan nemen we aan dat het in orde is. De heer Worst, de voorlichter, wordt door Stichting JAS in het voorportaal gebeld, maar hij kan niet uitleggen waarom hij niet teruggebeld heeft, begint hevig te stotteren om vervolgens een flauw verhaal te gaan ophangen. Nee, een voorlichter gaat zo niet om met zulke situaties.
Ja en dan kom je eigenlijk bij de kern van de zaak hier in het gemeentehuis. Er is werkelijk niemand die situaties kan overzien en normaal afhandelen. En daar draait het voortdurend om. We hadden gehoopt dat de burgemeester deze kwaliteiten zou hebben, maar daar kwam Stichting JAS al heel snel achter. Deze kwaliteiten mist hij geheel. En zo ook uiteraard de twee wethouders. Dan hebben we uiteraard de secretaris nog, de heer R. Hazebroek, die eigenlijk ‘deze toko beheert’. Maar ook hem lukt het niet. Het is jammer voor de gemeente, maar we kunnen echt niets anders oordelen;
Het wordt nooit wat!
Het college van Anna Paulowna
wethouder S.Steenbergen(VVD), de heer R.Hazebroek, secretaris, mevrouw L.Franken-de Vries (CDA) en burgemeester A.J.Pennink (D66)
Bron: redactie JAS
0 reacties :
Een reactie posten