Anna Paulowna - Curieus is dat er twee versies van het persbericht over de aanbesteding circuleren.
September 13, 2004 NHD
Het plan voor de Kooyhaven aan het Noordhollands Kanaal heeft jaren in de pijplijn gezeten, maar er volgt nu een Europese aanbesteding. Eind van dit jaar wil gedeputeerde H. Schipper weten of er een serieuze partner is die het risico neemt om de haven aan te leggen. Maar dan wel in fases.
Wethouder S. Steenbergen van Anna Paulowna was eind vorige week nog in Kampen waar een soortgelijke haven is aangelegd. Het havenplan in zijn eigen gemeente ligt zeer gevoelig, maar de kogel lijkt nu door de kerk. Steenbergen: ‘Feitelijk is deze aanbesteding een poging om antwoord te krijgen op de indringende vragen die wij als gemeente hebben gesteld. De technische problematiek blijkt dermate ingewikkeld dat alleen een onderneming die praktijkervaring heeft met dit soort grootscheepse plannen daar antwoord op kan geven.’
Steenbergen doelt op de belangrijkste randvoorwaarde: het moet een economisch haalbaar plan zijn. Tot nu toe is de economische haalbaarheid alleen aangetoond op basis van vrijblijvendheid. Geen enkele marktpartij heeft zich aan het project gecommitteerd.
Het schrikbeeld van Anna Paulowna is dat er een haven ontstaat zoals in Amsterdam waar miljoenen kostende kraaninstallaties staan weg te roesten omdat er geen animo voor is.
Daarom wil men in de Noordkop alleen een spade de grond in laten gaan als een bedrijf of combinatie van bedrijven het financiële risico wil dragen. De aanbesteding is er op gericht om een bedrijf te selecteren dat dit risico durft te lopen. De onderneming moet dus financieel participeren in de ontwikkeling en de exploitatie. Een vergelijkbare constructie als met Lago Wirense die het Wieringer randmeer moet gaan aanleggen. De Kooyhaven ligt gevoelig in de polder omdat de voorziening in de eerste plaats bedoeld is om de nood in buurgemeente Den Helder te lenigen.
Insteekhanven
De haven wordt echter aangelegd op grondgebied van Anna Paulowna. Het wordt een insteekhaven aan het Noordhollands Kanaal vlak onder de brug daarover van de Kooy naar Breezand. In het persbericht staat dat Den Helder ’samen met mogelijk andere overheden’ de haven wil realiseren. Wethouder Steenbergen: ‘ De Kooyhaven zal in onze gemeenteraad alleen groen licht krijgen, als ik met stevig onderbouwde antwoorden op de kritische vragen kom. Anders zijn we kansloos. Daar zijn de projectgroep Kooypunt en Kop en Munt ook van doordrongen. Deze kwestie is in het Gewest aan de orde geweest. Daar is vervolgens besloten om de offerte aan te vragen in het kader van een Europese aanbesteding.’
Curieus is dat er twee versies van het persbericht over de aanbesteding circuleren. Door een fout van de verzenders is ook de ruwe versie in omloop geraakt. Hierin staat dat in maart 2005 de gunning van het werk aan één van de vijf gegadigden zal plaats hebben. Tevens staat er in het eerste bericht dat de gemeenteraad met het plan heeft ingestemd. Deze zinsneden ontbreken in de tweede versie van de openbaarmaking. Zoals Steenbergen aangeeft moet de raad nog instemmen met het plan.
NHD
0 reacties :
Een reactie posten