Stagnatie bollenonderzoek is meer dan ’teleurstelling’

Anna Paulowna - Stagnatie bollenonderzoek is meer dan ’teleurstelling’ Het falen van het inmiddels voormalig Tweede-Kamerlid Th. Meijer is eigenlijk te gek voor woorden. "
9-6-2003 SC

RegiOpinie:

Vertrouwen Waarom gedragen de bol­lensector en Houd Zijpe Leefbaar zich eigenlijk zo netjes, door slechts ’een enorme teleurstelling’ uit te spreken nu blijkt dat het gezondheidsonderzoek in de Noordkop na bijna an­derhalf jaar weer terug bij af is?

DOOR VERSLAGGEVER JAN MOL

Wellicht omdat ze beseffen dat het onderzoek belangrijk is, dat het enig licht kan bieden in een kwestie die voortdurend tot escalatie leidt, en datje me­dewerking op het hoogst denk­bare bestuursniveau in ons land vast moet houden. Want uiteindelijk is de Tweede Ka­mer de baas over alles wat er in Nederland wel en niet gebeurt. Althans, zo zou het moeten zijn.

Want het falen van het inmid­dels voormalig Tweede-Kamer­lid Th. Meijer is eigenlijk te gek voor woorden. Met veel bombarie, Meijer voorop, is al vanaf het initiatief steeds bena­drukt hoe belangrijk het on­derzoek is. Daarna viel het stil. Eind vorig jaar was er ook spra­ke van stagnatie. Toen waren vakanties (1) en de kabinetscri­sis oorzaak. Begin dit jaar kwa­men belanghebbenden en on­derzoekers bij elkaar om alle zaken nog eens op een rijtje te zetten. Maar wat er ook is afge­sproken, er is kennelijk hele­maal niets gebeurd.

Kluitje in het riet

Een bedenkelijke ontwikke­ling. Heeft Meijer het er ge­woon bij laten zitten? Of heeft hij zich door de onderzoekers met een kluitje in het riet laten sturen? Hoe het ook zij, voor zijn opvolger, Tweede-Kamer­lid J.Mastwijk ligt ondertussen een pittige taak te wachten. Al­lereerst gaat het erom, vaart te zetten achter het onderzoek. Niet eerst allerlei dossiers raad­plegen en dat soort argumen­ten erbij halen om weer uitstel te kunnen verklaren. Alle be­trokkenen weten ondertussen waar het over gaat. Er is nog een reden waarom Mastwijk haast moet zetten achter zijn onderzoek. Dat is het vertrouwen in Tweede-Ka­merleden. Van de vertegen­woordigers in’s lands hoogste democratisch orgaan mag je toch enig gezag verwachten. In deze zaak is dat aardig geslon­ken. Het is aan de nieuwbak­ken bemiddelaar om weer enig krediet terug te verdienen. Wil hij geloofwaardig zijn, dan zal hij snel aansprekende resulta­ten moeten laten zien. Blijven die opnieuw lang uit dan is er één echte verliezer, en dat is de bollensector. Zo ver kan een CDA-woordvoeder voor agrarische zaken in de Tweede Kamer het niet laten komen.