Illegale dump asbest in gemeentelijke depots

• vrijdag 14 maart 2003
  • Categorie:
  • 14 maart 2003 Den Helder - Al een jaar lang wordt er op gemeentelijke gronddepots asbest gedumpt, aldus wethouder van milieu E. Vos.
    “Grond die op de ene dag nog schoon was, blijkt een dag later verontreinigd met asbest. We hebben te maken met mensen die op allerlei plekken asbest dumpen.”

Vos weigerde tijdens de raadsvergadering een grondmonster in ontvangst te nemen, dat P. Bakker (Stadspartij) met zich mee had gevoerd naar het stadhuis. Het voor de veiligheid geheel ingetapete ‘monster’ is volgens Bakker genomen bij de zandberg nabij het Kuitje. Vos zei best aan te willen nemen dat de Stadspartij asbest heeft ‘gevonden’, maar verwees direct naar enkele onderzoeken door provincie- en gemeenteambtenaren. Daarbij zouden geen verdachte stoffen zijn aangetroffen. De wethouder suggereerde daarom dat derden er achteraf asbest hebben neergegooid.

Bakker vermoedt dat de aangekondigde sluiting van de weg naar het Kuitje niets te maken heeft met de plofzone van de munitiebunkers van de marine, maar alles met de berg vervuilde grond.

Een voorstel van de PvdA om als gemeente geen verjaringstermijnen te hanteren bij schadeclaims in relatie tot aangetroffen asbest in grond op het zogeheten Vinkenterrein aan de Fabrieksgracht, kreeg in de raad onvoldoende steun. De PvdA vreest dat de gemeente omwonenden die na vijf of tien jaar met gezondheidsklachten aankloppen, het bos instuurt omdat ze te laat zouden zijn.

Volgens wethouder N. Bais zal dat niet gebeuren. “De wet verbiedt het ons zelfs om zo’n korte verjaringstermijn te hanteren. Probleem is eerder dat omwonenden weinig kans maken als ze na twintig of vijfentwintig jaar met een eis tot schadevergoeding aankloppen. Want alle huidige rapporten zeggen dat er geen gezondheidsrisico’s voor de buurt zijn geweest.”

Bron: NHD