January 22, 2003
Deze conclusie trekt de CDA-fractie van Anna Paulowna na bestudering van recent verschenen rapporten over het onderwerp. Het CDA vindt dat er te veel onduidelijkheden zijn en vraagt om een nieuw aanvullend onderzoek. Policy Research Corporation (PRC) was ingeschakeld door de provincie, nadat burgemeester en wethouders van Anna Paulowna aanvullende vragen hadden gesteld over de noodzaak van zo'n binnenhaven.
Ook dit aanvullende onderzoek overtuigt het CDA niet. De fractie zegt daarin te worden gesteund door 'maritieme deskundigen'.
Kaderuimte
De christen-democraten zeggen veel onvolkomenheden te zien in het rapport van PRC. Zo zou niet duidelijk zijn of er behoefte is aan een haven of alleen aan kaderuimte. De fractie mist een onderbouwing voor de gekozen omvang van veertig hectare en stelt dat de economische haalbaarheid van het project niet is aangetoond. Hoewel het economisch actieprogramma Kop en Munt vindt dat bedrijventerrein Oostoever vanwege de aanwezigheid van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (en de ''plofzone'' die daar omheen ligt) geen alternatief is voor Kooypunt, vinden de christen-democraten dat het wel kan. Zij baseren dat op hetgeen PRC daarover in het laatste onderzoeksrapport zegt.
Het CDA vraagt zich af op welke bedrijven of bedrijfstakken de nieuwe haven zich gaat richten: ''In het rapport worden een aantal bedrijven en bedrijfstakken genoemd als mogelijke belangstellenden voor het natte bedrijventerrein. Het bedrijf Spaansen wil graag verhuizen naar een nieuwe locatie, maar de realisatie moet dan niet te lang op zich laten wachten. Verder wordt gesproken over offshore en windenergie. Bekend is dat voor de offshore in Den Helder aan de buitenhaven de komende jaren extra kaderuimte wordt aangelegd. Bedrijven gericht op windenergie zijn kort geleden gevestigd bij de haven in Oude Zeug (Wieringermeer) Het lijkt logisch dat soortgelijke bedrijvigheid zich daarbij aansluit. Er is geen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en bereidheid van bedrijven om over te gaan naar vervoer over water. Er is geen onderzoek gedaan naar de te verwachten vervoersstromen (tonnage). Al deze zaken vragen nog om aanvullend onderzoek'', aldus het CDA.
De invloed van de activiteiten van andere havens op een nieuwe Kooyhaven houdt de fractie ook bezig. Gezien (voorgenomen) uitbreidingen in Schagen, Alkmaar en Den Helder vraagt het CDA zich af wat er dan voor Kooypunt overblijft.
Bewust
De Polderse fractie zegt zich ervan bewust te zijn dat bij leefbaarheid in de regio ook voldoende werkgelegenheid hoort. Van elk project moet echter de economische haalbaarheid worden onderbouwd, omdat projecten van deze omvang veel gemeenschapsgeld kosten, aldus het CDA.
De Polderse fractie wijst ook op de niet onderzochte negatieve effecten van gedwongen vertrek van bollenboeren, de leefbaarheid in Breezand en de afname van het woongenot van omwonenden door stof- en stankoverlast. Ook het ontstaan van een verkeersknelpunt bij de Kooybrug en de vermindering van het open landschap verdienen volgens het CDA de aandacht.
Coalitiepartner CDA is de tweede partij die na het verschijnen van het PRC-rapport een standpunt over de haven heeft bepaald. De PvdA heeft zich uitgesproken voor de komst van de Kooyhaven.
NHD
0 reacties :
Een reactie posten