CTR/Polderbode Open Kaart: Spaansenhaven
Open Kaart: Spaansenhaven
August 28, 2002
Wie heeft ooit een zuiverder voorbeeld van grondspeculatie gezien. Je koopt voor enkele miljoenen een lap grond, overtuigt vervolgens de politiek van de bittere noodzaak om die grond voor de aanleg van een haven met bijbehorend industrieterrein te benutten en je loopt zowel financieel als logistiek binnen. Of zo'n haven, behalve voor het zand en de portemonnee van Spaansen, in economische zin een rol kan spelen voor de regio wordt verder zonder cijfermatige onderbouwing vooralsnog door Spaansen en een enkele overenthousiaste provinciebestuurder als een zekerheid aangenomen. Waarbij ik me afvraag welke producten en hoeveel honderdduizenden tonnen daarvan over het water zullen worden vervoerd om in de Spaansenhaven te worden overgeslagen, hoeveel extra werkgelegenheid dat op gaat leveren en of dat alles bij elkaar voldoende is om de enorme investeringen in de aanleg van een haven en industrieterrein en de aanpassing van de polderse infrastructuur te rechtvaardigen.
"AI eerder bleek dat de scheepvaart niet ergens heen vaart alleen omdat de vaarwegen er zo fraai en de haven zo plezierig is. Vraag het maar aan de provincie Groningen, waar de aanleg van de Eemshaven, bestemd voor het laden en lossen van tientallen grote schepen tegelijk, de regio een economische superimpuls zou geven. De kranen roesten, al komt er, zo af en toe wel eens een coastertje, een sportvisser of een offshore vaartuig... En meer recent is er Amsterdam, waar een prachtige geoutilleerde haven al tijden ligt te hopen op een heus koopvaardijschip...
Nee, mijnheer Spaansen. Behalve uw zand is er weinig te doen, schat ik. En tussen haakjes: laat die met tientallen tonnen zand beladen trucks van u wat minder heftig over vaak nauwelijks vijf meter brede, fietspadloze polderwegen als de Balgweg rossen. Dat vermindert de onveiligheid en de herrie en daar zijn we met zijn allen, denk ik, meer bij gebaat dan met uw haven.
G.Schol,
Breezand
0 reacties :
Een reactie posten