Bewoners van Westerland zijn de verkeersoverlast goed zat en de gemeente Hollands Kroon vindt het hoog tijd om het tij te keren.
Lydia Jasper 25-11-2019
Probleem is dat er een flink aantal jaar overheen kan gaan, voordat er eindelijk kans is op een permanente oplossing: de N77.
Wethouders van de Noordkopgemeenten zien de N77 - de beoogde verbinding tussen A7 en N99 - als de manier om Den Helder te ontsluiten en vier knelpunten op te lossen. Maar voor het zover komt, zal er nog flink gelobbyd moeten worden. Ook moeten de gemeenteraden zich hier nog over uitspreken.
Het was niet het nieuws waar de meeste bezoekers van Westerland maandagavond op zaten te wachten. De zaal van Camping Waddenzee was propvol. De situatie is urgent. De smalle wegen zijn niet berekend op al het verkeer dat daar dagelijks overheen dendert, fietsers en wandelaars raken in de verdrukking en er is geluidshinder door het slecht onderhouden wegdek.
Doekje
Wethouder Theo Meskers kon een ’doekje voor het bloeden’ bieden op de korte termijn. Als volgende week onderhoud wordt gepleegd aan de Poelweg kunnen er gelijk een aantal verkeersdrempels worden geplaatst. De gemeente heeft al twee plekken - met geen woningen aan weerszijden - op het oog waar dat zou kunnen.
Een verkeerstelling van de gemeente Hollands Kroon toont aan dat er dagelijks 4400 voertuigen over de Koningsweg rijden. Gemiddeld 3900 voertuigen - waaronder zo’n tweehonderd vrachtwagens - neemt de Poelweg. Ook groot transport, dat zwaar in overtreding is om door het dorp te rijden, kruipt en sluipt met moeite over de T-splitsing.
Het ergste is het sluipverkeer. Bestuurders die de kortste weg willen nemen van de A7 naar Den Helder en daar 36 minuten mee bezig zijn. Wie de koninklijke weg behandelt en over Den Oever rijdt - en daardoor zes kilometer extra op de teller zet - is daar een minuutje extra mee kwijt.
De gisteravond door bezoekers aangedragen oplossingen bieden volgens gemeente en politie geen of weinig soelaas. Voor het aanpassen van de navigatieapparatuur is de medewerking van die ontwikkelaars nodig, maar dat werkt niet als de route door Westerland dat ene minuutje korter blijft.
Handhaven
Op wegen waar dertig of zestig kilometer wordt gereden, valt niet te handhaven. Westerland alleen toegankelijk maken voor bestemmingsverkeer is evenmin haalbaar omdat iedereen met ’een bestemming’ het dorp in kan.
De gemeente hoopt in februari met betrokkenen - waaronder vertegenwoordigers uit Westerland - om tafel te kunnen zitten met de opzet een reconstructieplan te maken. Maar wethouder Meskers liet wel al duidelijk weten dat er een jaar overheen kan gaan voor die suggesties kunnen worden ingepast.
Slootweg
De gemeente Hollands Kroon is met de provincie in gesprek over het inrichten van de Slootweg als 60 kilometerzone. Op die provinciale weg is nu nog tachtig kilometer per uur toegestaan. Als hier de snelheid omlaag gaat, wordt het minder aantrekkelijk om deze weg als sluiproute te gebruiken.
Noordhollands Dagblad
1 reacties :
Meskers weet het alléén toch beter dan alle inwoners van westerland/De Haukes béter. Dat wist hij samen met zijn maatje in Den Helder ook al. De Kooyhaven. Weten we dat nog wel ? En Den Oever ten koste van alles tot een 2e Volendam of Oudeschild maken ! Ja inwoners: met deze vent kan je niet praten om dié redenen !
Een reactie posten