Veel aanvragen voor huisvesting arbeidsmigranten in vooral Hollands Kroon

• zaterdag 31 augustus 2019
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON -  ANNA PAULOWNA Bij de gemeenten Hollands Kroon en Schagen zijn veel aanvragen nieuwe aanvragen voor huisvesting van arbeidsmigranten binnen gekomen.

Mike Deutekom 31-8-2019

In totaal gaat het om circa vierhonderd slaapplaatsen. Of al deze aanvragen ook worden goedgekeurd en mogen worden gerealiseerd is nog niet bekend.

De gemeenten hebben de verzoeken nog in behandeling. Vooral in Hollands Kroon zijn er de laatste maanden veel vergunningaanvragen binnen gekomen.

Woordvoerder Ben Bruin heeft een lijstje met elf adressen, waar - bij groen licht - in totaal 359 werklieden onderdak kan worden gegeven.

Vooruitlopen

Maar zover is het nog lang niet, laat Bruin weten. ,,We hebben de aanvragen niet getoetst aan het eventuele nieuwe beleid ’beleidsregels logiesfuncties tijdelijke medewerkers’. Dat is uiteraard met een reden: we kunnen niet vooruitlopen op beleid dat nog niet is vastgesteld door de raad. Dat is de plek waar nu eerst het debat moet plaatsvinden.’’

,,De aanvragen worden nu zover ze niet passen binnen het bestemmingsplan getoetst aan de het bestaande ’kruimelbeleid’, waarmee de gemeente kan afwijken van het bestemmingsplan’’, zegt Bruin.

In Hollands Kroon gaat het om adressen aan de Schervenweg en Zuiderdijkweg bij Wieringerwerf, de Wierweg en Ulkeweg bij Slootdorp, het Wagenpad en de Molenweg bij Middenmeer, de Noordoeverdijk bij Den Oever en de Moerbeek.

In Schagen zijn aanvragen gedaan voor de Bosweg bij ’t Zand, de Westerduinweg bij Sint Maartensbrug en de Belkmerweg bij Sint Maartensvlotbrug. ,,Al deze aanvragen lopen nog en we weten niet wat de uitkomst zal zijn. Het beleid wordt op dit moment gemaakt en daar lopen we nu nog niet op vooruit. Er wordt nu getoetst aan bestaande regelgeving en bestaand (regionaal) beleid’’, laat gemeentewoordvoerster Ans Heijne van Schagen weten.

Regionaal is er een groot gebrek aan slaapplaatsen voor buitenlandse medewerkers bij bedrijven. Op termijn zou er voor tweeduizend mensen onderdak moeten worden gevonden, zo blijkt uit een rapport waarop de gemeenten in de regio hun nieuwe beleid baseren.

Noordhollands Dagblad

Met het ’kruimelbeleid’ kan alles in Hollands Kroon!!!!!!!

Als de beide gemeenten nu eerst een even ALLE POLEN EN ROEMENEN oppakken vanwege het a-sociale verkeersgedrag en intimidatie van de bewoners in deze streek.
    Regelmatig worden we van de weg afgereden door deze oosteuropa mannen.

Wel deze lui binnenhalen maar optreden, ho maar.
    Bovendien...................hoeveel werklozen hebben Schagen en Hollands Kroon? Zomaar een vraagje hoor.

Steeds dezelfde truc van VNO-NCW, het binnenhalen van goedkope arbeidskrachten. In het het verleden waren het Turken en Marokkanen. Destijds ook veel mensen uit Nederlandse koloniƫn. Nu vooral alleenstaande mannen uit Afrika (doelbewust zo opgezet voor Europa) en het Midden Oosten. Geen sociale huurwoning meer te krijgen voor jongeren in Hollands Kroon, alles gaat naar statushouders en arbeidsmigranten. In plaats van huisvesting is het beter dat de bedrijven op o.a. Agriport verhuizen naar het voormalige Oostblok.

Het is big business vandaar al die aanvragen. En nog toetsen aan het beleid?? Heb ik iets gemist??

Anoniem 2: zelfs als alle werklozen in onze omgeving worden ingezet, dan nog zijn er veel meer mensen nodig die tegen een laag loon rotwerk moeten doen. Er is te veel werkgelegenheid. En dan wil Agriport ook nog uitbreiden!